Publiksuccén kan skapa manöverutrymme – ”har varit ganska spektakulära”

 Publiksuccén kan skapa manöverutrymme – ”har varit ganska spektakulära”

Foto: Skärmdump

 

Trots kärva tider med skenande kostnader som urholkar den presumtiva publikens plånböcker har Skövde inlett årets Hockeyettan-säsong med publiksuccé efter publiksuccé.
Något som kan ge klubben manöverutrymme inför säsongens andra halva.
– Folk behöver tycka att det är kul att gå på hockey och ju mer folk det är, desto bättre stämning blir det, säger klubbchefen Anders Lundström till mjornberg.se.

Mer bevakning av Hockeyettan? För den som diggar nyhetsbevakningen och podden Mjörnbergs Trashtalk finns möjligheten att stödja via Patreon med några riksdaler i månaden. Alla som stödjer får tillgång till bonuspoddar i samband med de ordinarie avsnitten. Mer info här: https://www.patreon.com/mjornbergstrashtalk

Skövde brukar alltid, oavsett sportslig framgång, tillhöra Hockeyettans bättre publiklag, men den här hösten har man skruvat upp det lite ytterligare och snittar mäktiga 1682 besökare över sina sex första hemmamatcher.

Sammanställningen lyder: Borlänge (1579), Tranås (1413), HC Dalen (1205), Forshaga (1604), Mariestad (3057) och Lindlöven (1231).

Klubbchefen Anders Lundström påpekar ödmjukt att publiksiffran från derbymatchen mot Mariestad förstås dopar snittet, men tillstår att föreningen ändå ökat publikuppslutningen jämfört med de senaste säsongerna och försöker förklara succén.

– Vi hade ett sprakande derby här som så klart också gjorde att sådana som kanske inte är så mycket på hockey kände att det var ganska roligt ändå. Det var ju ett riktigt fyrverkeri i tre gånger tjugo åt alla håll och kanter så det är klart att det gav väl inte mindre mersmak.

– Det har nog kanske också att göra med att vi har bjudit på ganska spektakulära segrar här i början. Förutom derbyt har det varit åtminstone två matcher till där vi har hämtat upp underläge och skjutit segerpuckar när det är väldigt kort om tid kvar och kvitterat i slutsekunderna, så de har fått valuta för pengarna. Det har varit ganska spännande matcher.

Underhållning med andra ord, precis så som liveidrott ska vara och delar av det kan kanske förklaras med att Skövde byggt ett både starkare och bredare lag den här säsongen.

– Det gör sitt till att laget inte ger upp, utan hela tiden ger det chansen och det är klart att det är lite medgångspublik i sporten idag över huvud taget och det är klart att ser de att spelarna fightas till sista sekund och det ger utdelning så ger det effekt.

– Några utav spelarna har varit ganska spektakulära också. Det blir dominoeffekter på allting, intresset höjs och laget vinner lite mer och snacket blir lite mer att det händer grejer, att det inte är så grått. Det är klart….det börjar bra när man hämtar in ett 0-3-underläge i premiären på åtta minuter och vinner den i sudden.

 

Inte funderat på förstärkning
Utöver att spela en engagerande och så här långt vinnande hockey har föreningen också experimenterat med arrangemangen i hemmahallen. Den fina publiksiffran mot Forshaga var till exempel resultatet av att man valde att sänka biljettpriserna till just den matchen.

– Effekterna är framförallt på kiosker och kringarrangemangen i den stora delen. Det man ser tydligt är att vi säljer mer, att merch-grejerna går bättre, att vi säljer fler matpaket i vipen och att kioskerna går bättre.

– Nu är det medräknat ett derby och 3000 personer slår ju så att snittet går upp. Men det är klart att vi får en schvung i intresset och det är det man vill åt, att samarbetspartners tycker att det är intressant och börjar hänga på fullt ut. Sen har vi en bra anläggning för att ha stora evenemang och ta emot mycket folk. Billingehov är ju byggt för att det blir liv när det är 1500 personer istället för 700, det märks. Det är tryck och folk behöver tycka att det är kul att gå på hockey och ju mer folk det är desto bättre stämning blir det. Så det är klart att för klubben är det oerhört viktigt att i de här tiderna när kostnader skenar och hyror går upp att man kan parera med både sportslig framgång och att det i slutändan också ger effekt i samarbeten och ekonomi.

Ger publikuppsvinget något klirr i kassan och manöverutrymme för att kunna förstärka truppen längre fram?
– Det vet jag inte, det beror helt på. Vi har tagit höjd för att kostnaderna ska öka, så vi har inte satt oss i någon sits redan nu att vi ska förstärka laget under våren, men det är klart att vi hoppas att det ska finnas om det behövs manöverutrymme. Det har vi inte riktigt haft de sista åren utan då har det snarare varit lite så där att vi får nog köpa läget om vi inte har tänkt sätta det här i skiten. Men nu känns det ändå som att det är på väg åt rätt håll.

– Jag är jäkligt trygg i det vi sitter med idag. Jag tycker vi har fått ihop en riktigt skön mix med både karaktärer och spelare och ledare. Det är väl ingenting som vi har pratat om egentligen. Vi har träffat väldigt rätt med de spelarna vi har plockat in, så vi känner väl inte att det är någon position just nu där vi måste få in något. Däremot kan det svänga snabbt, det är klart att går Kristoffer Söder sönder i december så måste man ju titta på det, det säger sig självt. Jag och Staffan (Lundh, tränare /förf. anm) ser ju att den här gruppen gör väldigt mycket bra ihop och jobbar väldigt hårt på träningar och så där och då vill man ju inte gå in och peta i det för mycket och plocka in och störa. Vi har väl egentligen inte ens tittat än på att vi skulle förstärka laget.

Mer bevakning av Hockeyettan? För den som diggar nyhetsbevakningen och podden Mjörnbergs Trashtalk finns möjligheten att stödja via Patreon med några riksdaler i månaden. Alla som stödjer får tillgång till bonuspoddar i samband med de ordinarie avsnitten. Mer info här: https://www.patreon.com/mjornbergstrashtalk

Mikael Mjörnberg

Journalist, skribent, proffstyckare